14 mars 2014

Balans...?

Hur gör människor egentligen för att få allt att gå ihop... Jag är liksom mammaledig och tycker ändå det är svårt, kan omöjligt begripa hur människor som jobbar hinner med allt! Och med allt menar jag alltså städa, byka, dammsuga, tvätta golv, handla mat, laga mat, VARA MED BARNEN, träffa vänner, ha egentid ensam och egentid med mannen, motionera osv osv. Om jag har svårt nu, hur är det ens möjligt då man jobbar (inte mitt jobb förstås, men ett borta-hemifrån-jobb, tell me? Allt kan man ju inte hinna med alla dagar, förutom att umgås med sina barn förstås. Men hur ofta och när städar ni? Kombinerar ni städning med att vara med barnen, städar ni alltså alltid tillsammans? Handlar ni tillsammans med barnen?  Lagar mat tillsammans? Allt det går ju att göra med äldre barn, men med en fyra månaders tycker jag att något alltid blir lidande. Är det inte tiden med äldre barnet är det huset som är jätterörigt eller högen med smutstvätt som bara växer. Tycker att jag inte gör annat än städar och ändå är huset alltid råddigt! Håhå, ibland känns allt bara lite overwhelming! Medan allt löper som smort andra dagar! Idag tex somnade båda barnen redan strax efter åtta och huset är någorlunda städigt, så idag blir det efterlängtad egentid!
Lillis vaknade redan 6:15 idag så har varit en lång dag. Men hade två mammor med sina två barn på besök idag och det var skoj, härligt att sitta och babbla och glömma tröttheten en stund! Och fast det är tungt ibland är det nog så härligt att vara mamma, att få pussa och gosa med en mjuk och varm liten bebis och lyssna på 3-åringens härliga kommentarer, oj vad han babblar på! =D

Men hör ni, dela gärna med er av era strategier, tankar, åsikter, tips, lösningar osv gällande dethär med att balansera tiden mellan hushållsjobb, familj, vänner, sig själv osv! Vet att det är jobbigt att kommentera när dendär idiotiska koden ibland är MYCKET svår att tyda!

Men you can do it!! =))


                                                                 Puss från oss!

5 kommentarer:

  1. Jaaaa...du hörde ju idag om Minea-damm-moppen, så hos oss prioriteras iallafall inte städningen :)

    SvaraRadera
  2. Jaa-a. Det är nog en balansgång det där. Bra planering med "mathärvan" Så behöver man i alla fall inte springa i butiken varje dag. Tidigt upp på veckosluts morgnarna så hinner man greja en hel del vardags sysslor då blir det hela resten av dagen tid för roliga grejer. Jag handlar mycket sällan med någon annan med. Det går snabbare och tankarna samlade :) Städa i någon form måste man greja med dagligen för att undvika kaos :) Riktigt egentid med gubben måste man ibland helt enkelt planera in och ge fammo och mommo kvalitetstid med sina barnbarn :) Att umgås med vänner planerar vi ofta in färdigt ett datum för följande träff. Annars går det lätt så att det bara inte blir av.

    SvaraRadera
  3. Jo nog har man ju alltid dåligt samvete åt nåt håll o då har jag bara ett barn! Snabbstädar gör jag ca två ggr i veckan. Ibland hänger Winston med o "hjälper" el så försöker jag tajma det så att Winston är tex borta med pappa. Grundligare städning blir det på veckosluten, men knappast alla veckoslut. I princip går jag nog lite hela tiden och städar :-). Maten försöker jag, om jag orkar, fixa dagen före, efter Winston har gått o lagt sej. Oftast så att jag har ung. hälften gjort så att man följande dag bara behöver typ koka potatis till. Winston är mer än gärna med i köket o hjälper nuförtiden. Handlande vill jag helst göra ensam, speciellt om det behövs handlas lite mer. Det sköter vi ung 50-50 med Fredrik. Fredrik är den som oftare har Winston med till butiken! 1 gång i veckan far jag på jumpa genast efter jobbet. Ska försöka börja länka igen nu när det ha börja bli lite varmare. Förra året gjorde jag så att jag for o länka efter att Winston hade gått o sova. Umgås med vänner gör jag för sällan :-P. Sku gärna ha det så att man har inbokat att man tex första fredagen varje månad gör nåt med vänner, behöver inte vara nåt speciellt, bara det att man sku träffas. Egentid med gubben är också för sällan...om vi har egentid så är Winston ant. hos fammo o faffa el mommo.

    SvaraRadera
  4. Det kallas prioritering. So what om huset är lite råddigt, en barnfamilj ska ha det lite råddigt. Alla leksaker är inte alltid snyggt radade, och borden är inte alltid tomma. Jag storstädar sällan, går och plockar nu som då när jag har tid. Tycker det är onödigt att lägga ner tid på att strssa över bagateller och små saker. I vår familj finns det iallafall inte energi till det efter en hel arbetsvecka, då lägger jag hellre den tiden på mitt barn och familjen :)

    Vi försöker att handla 1-2 ggr i veckan, och ja, jag gör det alltid med hela familjen. För oss är det en självklarhet och en rutin i vardagen.
    Städning, öhm jaa-aa.... Jag dammsugar varannan dag, ibland endast 1 gång i veckan, beror helt på mitt eget shema. Just nu är jag i skolan två dagar och jobbar halvtid alla andra dagar! Så nej, jag bryr mig verkligen inte om några dammtussar här eller där. Det enda jag gör dagligen är diskar och byker, samt torkar ytor,för jag hatar skitiga bord och köksytor.

    Min son är mycket ofta med och laga middagen. Han dukar på bordet, tömmer diskmaskinen, rör i såsen osv. Småsaker, men det betyde mycket för honom! :)

    Ps, kan du snälla ta bort bokstavskontrollen? -_-

    SvaraRadera
  5. Tack för era tankar! :) Måste bara tillägga att jag ju nog inte heller har som mål att ha ett perfekt hus! Leksaker får såklart finnas framme osv, men nångång måste man ju göra sådant som dammsuga, tvätta kläder osv. Men som sagt, med en 4 månaders som trivs bäst i famnen är det inte lika lätt som med bara ett äldre barn. Så bara R också blir lite äldre blir det igen lättare att hinna med allt! :)

    SvaraRadera